Miten saada enemmän liidejä?

Miten saada enemmän liidejä?

Liidit ovat keskeinen osa modernia liiketoimintaa. Mutta mitä liidit oikeastaan ovat ja miksi niiden merkitys yrityksen liiketoiminnalle on valtava? Tässä blogissa pureudumme siihen, mitä liidit ovat, miksi ne ovat tärkeitä ja miten liidejä saadaan enemmän.

Mikä on liidi?

Liidi on potentiaalinen asiakas (henkilö tai yritys), joka on osoittanut kiinnostusta yrityksesi tuotteita tai palveluita kohtaan. Kiinnostus voi ilmetä monin tavoin, kuten verkkosivuston lomakkeen täyttämisenä, osallistumisena webinaariin tai suorana tarjouspyyntönä.

Miksi liidit ovat tärkeitä?

Liidit ovat monelle yritykselle elinehto, koska ilman uusia potentiaalisia asiakkaita myynnin kasvattaminen on hidasta ja hankalaa. Liidit tuovat uusia myyntimahdollisuuksia ja enemmän kauppaa, jonka avulla yritykset kasvavat. Erityisesti B2B-puolella laadukkaiden liidien kerääminen ja hoitaminen on yksi yrityksen tärkeimmistä tehtävistä.

Liidit voi luokitella kylmiksi, lämpimiksi tai kuumiksi sen perusteella, kuinka lähellä ostopäätöksen tekeminen on. Inbound-liidit tulevat suoraan yrityksen luo esimerkiksi verkkosivuston kautta ja Outbound-liidit hankitaan itse esimerkiksi kylmäsoittojen avulla. Yrityksen kannattaa käyttää useita eri strategioita sekä kanavia liidien keräämisessä ja pitää huolta siitä, että jokainen liidi hoidetaan tehokkaasti ja asiakaslähtöisesti.

Miten saat enemmän liidejä yrityksellesi?

Liiden hankinnassa on kyse sekä oikeiden taktiikoiden valitsemisesta että niiden tehokkaasta toteuttamisesta. Listasimme alle tutkitusti tehokkaita työkaluja ja keinoja kasvattaa liidien määrää, joten kannattaa tutustua eri vaihtoehtoihin ja luoda strategia niiden avulla.

Sisällöntuotanto ja hakukoneoptimointi (SEO)

Laadukas sisältö on yksi tehokkaimmista tavoista kerätä liidejä. Kirjoittamalla asiantuntevia blogeja ja oppaita verkkosivuillesi tai järjestämällä webinaareja voit luoda arvoa ja saada potentiaaliset asiakkaat kiinnostumaan. Myös sosiaalisen median kautta on helppoa ohjata liikenne suoraan verkkosivuillesi. Voit käyttää maksettua mainontaa some-kanavissa ja kohdistaa viestisi oikealle yleisölle. Lisäksi aktiivinen osallistuminen keskusteluihin ja relevantin sisällön luominen auttaa rakentamaan brändin tunnettuutta ja houkuttelemaan uusia asiakkaita.

Hakukoneoptimointi (SEO) auttaa sisältöäsi näkymään paremmin hakukoneissa, mikä lisää sivuston orgaanista hakuliikennettä ja sitä kautta liidien määrää. 

2. Konversio-optimointi (CRO)

Konversio-optimointi kasvattaa liidien määrää tekemällä verkkosivustosta käyttäjäystävällisen, selkeyttämällä toimintakehotteita (CTA) ja yksinkertaistamalla yhteydenottolomakkeita. Prosessi parantaa käyttäjäkokemusta, lisää sivuston tehokkuutta ja nopeuttaa sen toimintaa, mikä johtaa useampaan konversioon ja liidiin.

3. Chat-työkalut

Chat-työkalut kasvattavat liidien määrää tarjoamalla vuorovaikutusta, joka innostaa sivuston vierailijoita ottamaan yhteyttä. LiveChatilla voit käydä henkilökohtaisia keskusteluja, vastata kysymyksiin reaaliajassa ja kerätä tärkeitä yhteystietoja, mikä parantaa asiakaskokemusta ja muuttaa anonyymit vierailijat laadukkaiksi liideiksi. ChatBoteilla opastat ja ohjeistat asiakkaita sivuilla sekä kannustat ottamaan yhteyttä yritykseesi 24/7.

4. Sähköpostimarkkinointi

Sähköpostimarkkinointi on vieläkin tehokkaimpia tapoja pitää yhteyttä potentiaalisiin asiakkaisiin ja kerätä uusia liidejä. Lähettämällä säännöllisesti relevantteja uutiskirjeitä ja kohdennettuja viestejä voit saada potentiaaliset asiakkaat kiinnostumaan ja ottamaan yhteyttä.

Entä miten liidit muuttuvat asiakkaiksi?

Liidin hoitaminen eli Lead Nurturing on prosessi, jossa potentiaalinen asiakas viedään vaihe vaiheelta lähemmäs ostopäätöstä. Tämä voidaan tehdä esimerkiksi personoitujen sähköpostien, tapaamisten tai räätälöityjen tarjousten avulla. Tärkeintä on ymmärtää asiakkaan tarpeet ja tarjota hänelle sopivia ratkaisuja.

Liidien hallinnan merkitys liiketoiminnalle

Tehokas liidien hallinta parantaa yrityksen myyntituloksia merkittävästi. Tämä tarkoittaa sitä, että yrityksellä on selkeät prosessit ja järjestelmät liidien keräämiseen, tallentamiseen ja seurantaan. Tehokas CRM -järjestelmä, kuten Pipedrive tai HubSpot, auttaa yritystä pitämään kaikki liidit yhdessä paikassa ja varmistamaan, että liidit tulee hoidettua.

Yhteenveto:

Liidi on potentiaalinen asiakas, joka on ilmaissut kiinnostusta palveluitasi tai yritystäsi kohtaan.

Liidien avulla lisäät myyntiä ja kasvatat yritystäsi.

Liidejä saadaan mm. laadukkaan sisällön, SEO:n, konversio-optimoinnin, somen, sähköpostimarkkinoinnin ja chat-palveluiden avulla.

Liideistä pidetään huolta tehokkaan CRM-järjestelmän ja selkeän strategian avulla.

 

Uranon työkaluilla muutat verkkosivustosi vierailijat kuumiksi liideiksi

Tarvitseeko yrityksesi apua liidien hankintaan ja myynnin lisäämiseen?

Uranon ulkoistettu UraChat-palvelu sekä tehokkaat ChatBotit tekevät verkkosivustostasi interaktiivisen ja auttavat parantamaan asiakaskokemusta sekä kasvattamaan laadukkaiden liidien määrää.

Pääset kokeilemaan palveluitamme helposti ja riskittömästi avaimet käteen -periaatteella. Pyydä demo, niin jutellaan lisää.

Takaisin blogiin