Enemmän irti chatboteista

Enemmän irti chatboteista

Kuka haluaa asioida koneen kanssa?

Yllättävän moni, jos kone toimii ja sen käyttö on tehty mielekkääksi ja hyödylliseksi.
LiveChatin avulla saadaan keskimäärin 3-4 kertaa enemmän keskusteluja ja liidejä chatbotteihin verrattuna. Botin ehdoton etu on kuitenkin se, että se toimii väsymättä, ilman taukoja ja ilman palkkaa. Hyvän chatbotin suunnitteluun ja rakentamiseen kannattaakin käyttää aikaa, jotta botti palvelee parhaiten juuri siinä tehtävässä, johon se on hankittu. Muista ainakin nämä perusasiat, kun suunnittelet omaa chatbottia verkkosivuillenne.

Aseta tavoitteet ja mittarit

Mikä on chatbotin päätehtävä? Mitä muita hommia se voi hoitaa? Yhtiön strategiasta johdetut, mitattavat päämäärät auttavat luomaan oikeanlaisen botin. Jatkuva seuranta ja kokeilu mahdollistavat chatbotin kehittämisen.

Aloita heti

Täydellisyyttä ei ole olemassakaan. Maailman parhaan chatbotin rakentaminen voi olla haasteellista kenelle tahansa. Parempi vaihtoehto on tehdä hyvä chatbot, ja aloittaa sen käyttö nopeasti. Kun päätavoite on tiedossa, on chatbot yllättävänkin helppo ja edullinen rakentaa. Asiakkaat yleensä hämmästyvät sitä, miten vähällä vaivalla chatbot lopulta saadaan käynnistettyä. Jopa heidän niin haastavalle toimialalle.  

Keskustele asiakkaasi kanssa

Ihmiset haluavat olla itse puikoissa. Asiakas määrää ja chatbot palvelee. Siksi on tärkeää, että chatbot rakennetaan keskustelevaan muotoon. Kun asiakas saa valita kysymyksen, niin hän myös lukee siihen saamansa vastauksen. Tämän takia botti on tehokas väline myydä ja vaikuttaa asiakkaan mielipiteisiin ja tunteisiin.

Selkeä ja yksinkertainen ulkoasu toimivat

Mitä nopeammin asiakas ymmärtää kysymykset ja mitä selkeämpiä ovat vaihtoehdot, sen sujuvampaa on chatbotin käyttökin. Tehtävästä ja tavoitteista riippuen chatbot voi välillä antaa pitkiäkin ohjeita ja pitää kattavia myyntipuheita, mutta yleisilmeen on säilyttävä yksinkertaisena ja käytön helppona. Yksinkertaistaminen onkin usein työvaihe, jossa tarvitaan ulkopuolisen näkemystä ja apua.

Katso chatbottia asiakkaan silmin

Mitä asiakas etsii? Miksi hän on tullut verkkosivuillenne? Mitä sinä haluat tapahtuvan? Usein oletetaan, että asiakkaat haluavat sitä tai tätä. Ja, että on tärkeää mainita niistä ja näistä mahdollisuuksista. Oletukset ovat kuitenkin usein vääriä. Jos todellista faktaa ei ole alussa käytettävissä, yritetään asettautua asiakkaan asemaan ja rakennetaan botti parhaan mahdollisen käytettävissä olevan tiedon mukaan. Kun dataa asiakkaiden liikkeistä ja valinnoista kertyy, viilataan chatbottia paremmaksi.

Vaadi kunnon raportit

Jotta botti voidaan muokata parhaaksi mahdolliseksi, tarvitaan tietysti hyvät raportit jo toteutuneista reaktioista ja valinnoista. Usein käy myös niin, että nälkä kasvaa syödessä. Botin avulla halutaan kerätä yhä enemmän tietoa. Asiakkaille halutaan viestiä monista muistakin asioista. Asiakkaita halutaan ehkä ohjata yhä useammin itsepalveluun ja prosesseja halutaan tehostaa. Uutuuksistakin tahdotaan kertoa. Oikea tieto auttaa tekemään oikeita päätöksiä.

Tee useita botteja

On paljon fiksumpaa ja asiakasystävällisempää käyttää sivustolla useita erilaisia chatbotteja, yhden täydellisen robotin sijaan. Kohdennetut chatbotit saadaan kohtaamaan asiakas juuri oikealla hetkellä, oikeassa paikassa ja asiakasta kiinnostavalla aloitusviestillä. Mahdollisuuksia on lähes rajattomasti. Mutta ensin on aina aloitettava jostain.

Vältä huonoja tekoälyratkaisuja

Moni haaveilee ihmisen korvaavasta robotista, joka osaa hoitaa kaikki tilanteet asiakasta ilahduttavalla tavalla. Tämä ei ikävä kyllä ihan vielä ole mahdollista, monista kovista myyntipuheista huolimatta. Ymmärtämätön botti, joka menee pienestäkin poikkeamasta tilttiin, on huonoa mainosta. Botin kommentti: ”Nyt en ymmärrä”, ja perään vielä joku väärä neuvo nakertavat yrityksen mainetta säälittä. Älä sorru toivomaan, että saat halvalla hyvän asiantuntijan korvikkeen.

Ole aktiivinen

Kuinka suuri hyöty chatbotista saadaan? Kaikki riippuu tietenkin botin tehtävästä ja toimivuudesta. Erittäin iso merkitys on myös sillä, paljonko verkkosivuilla on vierailijoita. Jos kävijämäärät ovat vähäisiä, ei kukaan näe bottia, eikä sitä silloin käytetäkään. Hyvin sunniteltu chatbot oikeassa tehtävässä, voi kuitenkin olla erittäin tuottoisa jo pienemmilläkin käyttömäärillä.

Urano Oy on erikoistunut asiakkaiden myynnin kasvattamiseen älykkään vuorovaikutuksen avulla.

Haluatko nähdä, miltä yrityksesi ChatBot näyttäisi? Pyydä demo, niin esittelemme sen sinulle.

Takaisin blogiin