Milloin chat-palvelu kannattaa ulkoistaa?

Milloin chat-palvelu kannattaa ulkoistaa?

Tosiasia on, että monet vihaavat puhelimella soittamista. Siksi chat-palvelut ovat yleistyneet niin nopeasti. Asiakas voi koska tahansa ja lähes missä tahansa aloittaa chat-keskustelun ja saada nopeasti haluamansa tiedon tai ainakin infon siitä, että hänen asiansa hoidetaan ja häneen ollaan pian yhteydessä. Chat-palvelu säästää asiakkaan aikaa, kasvattaa myyntiä ja pienentää asiakaspalvelun kustannuksia.

Asiantuntija on usein hyvä asiakaspalvelija

Jos chatin tarkoituksena on antaa asiantuntijan neuvoja tuotteista tai ratkaista haastavia ongelmia, on usein parasta, että oma asiantuntijaorganisaatio huolehtii chattaamisesta. Alan ammattilainen, guru kykenee auttamaan ja antamaan ensiavun parhaiten.

Ulkoista, kun omat resurssit eivät riitä

Aina ei ole mahdollista tai järkevää irrottaa omaa henkilökuntaa tai kallispalkkaisia asiantuntijoita chat-palveluun. Tällöin fiksuin ratkaisu on palvelun ulkoistaminen. Kun chatin tavoitteena on kerätä liidejä ja hankkia uusia asiakkaita, on ulkoistus paras vaihtoehto. Ammattitaitoinen chat-myyjä nappaa asiakkaan kiinni verkkosivuilta ja toimittaa liidin eteenpäin, ennen kuin asiakas karkaa yrityksen sivuilta.

Ulkoistuksen hyvä puoli on myös se, että liidin saatuaan asiantuntijalla on aikaa valmistautua tulevaan asiakaskontaktiin ja antaa näin itsestään sekä yrityksestään entistäkin ammattitaitoisempi kuva.

Chattaajat tulee kouluttaa tehtäväänsä

Olipa chat-palvelu sitten osin tai kokonaan ulkoistettu tai täysin omissa käsissä, niin tehtävään täytyy kouluttautua. Kunnon perehdytys asiakaspalveluun, myyntitaitoihin ja tuotteisiin sekä tarjottaviin palveluihin on tärkeää.

Osaamaton asiantuntija voi joskus karkottaa potentiaalisen asiakkaan liiallisella informaatiotulvalla. Myös myyminen ja yhteystietojen kysyminen voi unohtua. Ymmärtämätön, ulkoistettu chattaaja voi taas mokata pahasti, jos hän yrittää esittää asiantuntijaa, vaikka ei ymmärtäisi mistä asiakas oikeasti edes puhuu.

Määritä ensin tavoitteet

Vaikka ilman chat-palvelua menetetäänkin asiakkaita, ei palvelua silti kannata aloittaa määrittämättä ensin tavoitteita. Se mihin pyritään, vaikuttaa myös siihen, kuinka palvelu toteutetaan. Yhtä vastausta ei ole. Jokainen yritys ja tilanne on omanlaisensa. Mahdollisuuksia on itseasiassa paljon aina ChatBoteista yhteispäivystyksiin ja chat-palvelun laajentamisesta sosiaaliseen mediaan tai portaaleihin ja mainoksiin.

Urano Oy on erikoistunut asiakkaiden myynnin kasvattamiseen älykkään vuorovaikutuksen avulla.

Me räätälöimme tarkoituksenmukaisen, toimivan ja joustavan chat-palvelun, joka on riskitön ja helppo ottaa heti käyttöön. Se elää ja muovautuu tarpeenne mukaan ilman pitkiä määräaikaissopimuksia tai kalliita konsultointimaksuja. Näin saatte chatin parhaat hyödyt käyttöönne heti ja ilman päänsärkyä. Tarvittaessa koulutamme asiantuntijanne chat-myyjiksi. Olemme lähellä ja aina valmiina auttamaan – tilanteessa kuin tilanteessa.

Pyydä demo, niin keskustellaan toiveistanne ja saat vinkkejä chat-palvelun hyödyntämiseen.

Takaisin blogiin